معاني الأسماء

امثال شعبية مصرية عن قلة الاصل والندالة + معناها بالتفصيل

امثال شعبية مصرية عن قلة الاصل، يشتهر المصريون بأنهم يطلقون الأمثلة بكثرة، فأي شئ يمكن أن يطلقون عليه أمثلة، وهناك أمثلة من قديم الزمان، ومن ضمن تلك الأمثال امثال شعبية عن قلة الأصل، ويذكر أنه وبرغم قدم الأمثال الشعبية عن قلة الأصل إلا أن المصريين وغير المصريين مازالوا يقومون باستخدامها وإطلاقها علي الشخص قليل الأصل، وإن قليل الأصل هو الشخص الذ لا يعترف بالجميل ويقوم بنكرانه وهو الشخص الغير وفي أيضا.

تحدثنا سابقا عن اسماء بنات بحرف الميم

امثال شعبية مصرية عن قلة الاصل

إليكم متابعينا الكرام ومن خلال موقعنا خمسة، بعض الأمثلة الشعبية المصرية عن قلة الأصل، موضح كالتالي:-

  • وعلي رأي المثل ميبقاش تاريخك كله فضايح وتيجي تديني نصايح.
  • قليل الأصل لا تعاتبه ولا تلومه زي البقعة لا يطلع برابسو ولا بأومو.
  • اللي اتلسع من الشوربه ينفخ في الزبادي.
  • عتاب الندل اجتنابة.
  • اللي تحسبة موسي يطلع فرعون.
  • قليل الأصل مايجيش بالعتاب فكك منه ده الأصل غلاب.
  • خسارة قليل الأصل مكسب.
  • الكلب لو كان بص علي ديله مكانش اتريق علي غيرة.
  • طول ما البصل عمره ما يكون مربي عمرك ما تتخيل أن قليل الأصل يتربي.
  • احفر نفق بسمار ولا تجادل واحد حمار.
  • بعض البشر يتحدثون عن الطيبة ويمارسون النفاق بمنتهي الابداع.
  • لا الوحش بيحلو ولا الزفر بينضف.
  • لو كانت الرجولة بالصوت العالي لكانت الكلاب سيد الرجال.
  • لما الاحترام يبقي مش عاجب تبقي الشتيمة واجب.
  • قليل الأصل مهما الزمن يعطيه لا يحس ولا يشبع ولا يشكر اللي عاطيه.
  • اللي طبعة راجل أحسن من اللي شكله راجل.
  • خدوهم بالصوت ليغلبوكم.
  • اه يا زمن فيك القلوب بقت سودة وقلة الأصل بقت موضة.
  • ديل الكلب عمره ما يتعدل.
  • خدها مني نصيحة عمر الخاتم ما يبقي خلخال وعمر المال ما يعلي الأندال.
  • من فات قديمة تاه.
  • خد الأصيلة ولو كانت علي حصيرة.
  • ناكر الجميل إذا وجد من يسعده اليوم نسي من اسعده بالامس ويهجره.
  • لا رجولة مع الكذب ولا انوثة مع قلة الأدب.
  • ربنا يكفيك شر اتنين واحد نسي اصله والتاني طبله.
  • اللي استحوا ماتوا.
  • ناس عامله ولاد أصول وفي الأصل بلاش نقول.
  • بره وجوه فرشتلك وانت مايل وايه يعدلك.
  • الطول طول النخلة والعقل عقل الصخلة.
  • ياما جاب الغراب لامه.

أمثال شعبية مصرية عن الندالة

إليكم متابعينا الكرام ومن خلال موقعنا خمسة، بعض من الأمثال الشعبية المصرية عن الندالة، موضح إليكم كالتالي:-

  • اللي يبيعك بالفول بيعه بقشرة.
  • الدنيا يا صاحبي تدور ليوم غادر وغدوه مغدور.
  • عتاب الندل اجتنابة.
  • ايش ياخد الريح من البلاط.
  • همه علي بطنه.
  • ابن الهبلة يعيش اكتر.
  • يغور اللبن من وش القرد.
  • اتمسكن لحد ما اتمكن.
  • أبوك البصل وأمك التوم منين ليك الريحة يا مشئوم.
  • اتصالحت المقشة مع البلاعة والاتنين بقو جماعة.
  • ان غاب القط العب يا فار.
  • اللي تحسبة موسي يطلع فرعون.
  • ضربني وبكي وسبقني واشتكي.
  • يا نحلة لا تقرصيني ولا عايز منك عسل.
  • حرص ولا تخون.
  • الطمع يقل ما جمع.
  • الرفيق قبل الطريق.
  • الميه تكدب الغطاس.
  • اللي ملكش فيه ملكش دعوة بيه.
  • كل واحد ينام علي الجنب اللي يريحة.
  • ابن الوز عوام.
  • إذا حضرت الملائكة غابت الشياطين.
  • قالوا للحرامي احلف قال جال الفرج.
  • في الوش مرايا وفي الفقا سلايا.
  • قل له في وشه ولا تغشه.
  • من عاشر القوم اربعين يوم بقي منهم.
  • لا يرحم ولا يسيب رحمة ربنا تنزل.
  • يغرك رخصة وترمي نصه.
  • عشمني بالحلق حلقت انا وداني.
  • جه يكحلها عماها.

الوسوم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق